Αλληλεπίδραση Ελλάδας-Αυστρίας

ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΕΛΛΑΔΑΣ - ΑΥΣΤΡΙΑΣ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

Υπεύθυνοι Καθηγητές: Δούρβα Παναγιώτα, Παπαθανασίου Παναγιώτης, Τσεκούρας Ιωάννης

Προλογικό Σημείωμα

Η πανάρχαια παρουσία του ελληνικού έθνους στο ιστορικό προσκήνιο επισφραγίστηκε από μια δυναμική πολυμερή και γόνιμη πολιτισμική δραστηριότητα, που σημάδεψε καθοριστικά το γνωστό τότε κόσμο. Τα εμπνευσμένα επιτεύγματα και οι ευφυείς κατακτήσεις του στον πνευματικό τομέα, μαζί με τις ηθικές και αισθητικές αξίες που σφυρηλάτησε, πλούτισαν το θησαυροφυλάκιο της ανθρωπότητας, τροχιοδρομώντας την πορεία προόδου της γηραιάς ηπείρου. Έτσι, η πατρίδα μας στάθηκε προπαρασκευαστής της κατοπινής ανάπτυξης των υπόλοιπων ευρωπαϊκών λαών που χωρίς αμφιβολία επωφελήθηκαν από τα κληροδοτήματα της ελληνικής διανόησης. Ένας από αυτούς τους ευρωπαϊκούς λαούς είναι και η Αυστρία.

Η Αυστρία επηρεάστηκε ποικιλοτρόπως από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό αλλά και από το βυζαντινό-ελληνικό μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης. Πολλοί Έλληνες εγκαταστάθηκαν στη Αυστρία όπου δραστηριοποιήθηκαν οικονομικά, ανέπτυξαν δεσμούς και συνέβαλαν στην υλοποίηση της ελληνικής εθνεγερσίας. Πολλοί βρήκαν κρησφύγετο από τους αιμοδιψείς Τούρκους και μπόρεσαν να βοηθήσουν τον υπόδουλο ελληνισμό με χρήματα, βιβλία, δασκάλους. Καραβάνια από ηπειρώτες και μακεδόνες εμπόρους, οικοδόμους, τεχνίτες πήγαιναν στην Αυστρία παρέχοντας τις γνώσεις, τις υπηρεσίες και τα εμπορεύματα τους. Επιστρέφοντας μετέφεραν τον τρόπο ζωής της βιεννέζικης κοινωνίας: έπιπλα, κρύσταλλα, υφάσματα, σερβίτσια. Υψοειδείς στέγες που παραπέμπουν στις στέγες των σπιτιών των βόρειων λαών, τοξωτά γεφύρια και άλλα φανερώνουν τις επιρροές που δέχτηκαν οι έλληνες οικοδόμοι και τεχνίτες από τους συναδέλφους των βόρειων χωρών. Αργότερα η βιεννέζικη μουσική θα εισβάλλει στα σαλόνια της αστικής ελληνικής τάξης και θα γίνει συνώνυμο της υψηλής κουλτούρας και των ανώτερων οικονομικών στρωμάτων.

Η κινητικότητα αυτή δεν άφησε ανεπηρέαστη την Αυστρία. Ο νεοκλασικισμός που θα ξεπηδήσει ως καλλιτεχνικό ρεύμα θα επηρεάσει την αρχιτεκτονική, τη γλυπτική και τη ζωγραφική αλλά και τον τρόπο θεώρησης του κόσμου από τους μεγάλους διανοητές. Με τον όρο Νεοκλασικισμό εννοούμε την καλλιτεχνική τάση που διαδόθηκε ευρύτατα στην Ευρώπη στο β΄ μισό του 18ου π.Χ. αιώνα. Αντιτίθεται στον υπερβολικό χαρακτήρα και στην πολύπλοκη έκφραση της τέχνης του Μπαρόκ, καθώς και στην ελαφρότητα και τη διάσπαση της μορφής του Ροκοκό. Επιδιώκει τη μετάδοση των αισθητικών αρχών που πηγάζουν από την πίστη στην αρμονία της φύσης, στη λογική και στην αντανάκλαση της ηθικής διαύγειας, της απλότητας, της κάθαρσης. Την περίοδο αυτή συναντούμε στην Αυστρία πολλά έργα με θεματολογία παρμένη από την αρχαία ελληνική μυθολογία αλλά και ρυθμούς που παραπέμπουν στα αρχαία ελληνικά  πρότυπα.

Αξίζει να παρακολουθήσουμε τις επιρροές που δέχτηκε η καθεμιά χώρα ξεχωριστά και να αισθητοποιήσουμε την αφηρημένη έννοια της αλληλεπίδρασης πολιτισμών.

 

 

Ταξίδι στη Βιέννη

Επίσκεψη πολιτιστικής ομάδας Β΄ τάξης του 1ου ΓΕΛ Αγρινίου στη Βιέννη από 24-4-2014 έως και 30-4-2014

 

Κατά το σχολικό έτος 2013-14 στο Σχολείο μας υλοποιήθηκαν δύο πολιτιστικά προγράμματα της Β΄ τάξης :

  • από σαράντα επτά (47) μαθητές το υπό τον τίτλο : «Η δυναστεία των Αψβούργων και η πολιτική τους στην περιοχή της Βαλκανικής χερσονήσου»
  • από σαράντα επτά (47) μαθητές το υπό τον τίτλο : «Αλληλεπιδράσεις του Ελληνικού και Βιεννέζικου πολιτισμού (Αρχιτεκτονική, Ζωγραφική, Αγγειοπλαστική, Φιλοσοφία, Επιστήμες, Μουσική)».

Στα πλαίσια υλοποίησης των ανωτέρω δύο πολιτιστικών προγραμμάτων πραγματοποιήθηκε επταήμερη οδική Εκπαιδευτική Επίσκεψη στη Βιέννη από 24-4-2014 έως και 30-4-2014.

Σ΄ αυτήν έλαβαν μέρος ενενήντα τέσσερις (94) μαθητές, εξ αυτών που υλοποιούσαν τα προαναφερθέντα προγράμματα, τους οποίους συνόδευσαν ο καθηγητής κ. Κατσιγιάννης Θωμάς (Αρχηγός), οι καθηγήτριες κ. Δούρβα Παναγιώτα, Τσουκαλά Βασιλική, Σάρρα Μαρία και οι καθηγητές κ. Τσεκούρας Ιωάννης και Παπαθανασίου Παναγιώτης.

Η Εκπαιδευτική Επίσκεψη εξελίχθηκε όπως φαίνεται παρακάτω:

  • Την πρώτη ημέρα, Πέμπτη, 24-4-2014, το απόγευμα αναχωρήσαμε από Αγρίνιο για Ηγουμενίτσα, απ΄ όπου περίπου στις 12μ.μ. επιβιβαστήκαμε σε πλοίο με προορισμό την Ανκόνα Ιταλίας.
  • Τη δεύτερη ημέρα, Παρασκευή, 25-4-2014, το απόγευμα φτάσαμε στην Ανκόνα και συνεχίσαμε οδικώς προς το Μιράνο της Βενετίας, όπου και διανυκτερεύσαμε.
  • Την τρίτη ημέρα, Σάββατο, 26-4-2014, επισκεφθήκαμε τη Βενετία και ξεναγηθήκαμε στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Οι μαθητές μας απέκτησαν έτσι μια συνοπτική εμπειρική γνώση από την ιστορία και τον πολιτισμό αυτής της πόλης, συσχετίζοντας τη μάλιστα με την έντονη παρουσία του Ελληνικού στοιχείου στην περιοχή της Βενετίας. Το απόγευμα αναχωρήσαμε από τη Βενετία και μέσω της βόρειας Ιταλίας φτάσαμε το βράδυ στη Βιέννη, τον κύριο προορισμό της Εκπαιδευτικής μας Επίσκεψης.
  • Την τέταρτη ημέρα, Κυριακή, 27-4-2014, επισκεφθήκαμε και ξεναγηθήκαμε, αρχικά, στα ανάκτορα της Μαρίας Θηρεσίας στο Σένμπρουν και στη συνέχεια στα ανάκτορα και τους κήπους του Μπελβεντέρε. Και στις δύο επισκέψεις οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με κορυφαία μνημειακά κέντρα της ιστορίας και του πολιτισμού της δυναστείας των Αψβούργων, συνδυάζοντας την αισθητική απόλαυση, που προσφέρουν τα σπουδαία έργα Τέχνης, με την απόκτηση γνώσης, που προσφέρεται μέσω εμπειριών-βιωμάτων. Το απόγευμα επισκεφθήκαμε το πάρκο «Πράτερ», όπου η ύπαρξη σ΄ αυτή τη θέση και ενός ιστορικού Λούνα Παρκ έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές μας να διασκεδάσουν μέχρι αργά.
  • Την πέμπτη ημέρα, Δευτέρα, 28-4-2014, το πρωί επισκεφθήκαμε και ξεναγηθήκαμε στον Ιερό Ναό της Αγίας Τριάδας, τον σημερινό μητροπολιτικό ελληνορθόδοξο Ναό της Βιέννης. Στη συνέχεια οι μαθητές μας ξεναγήθηκαν στο ανακτορικό συγκρότημα-πολυμουσείο Χόφμπουργκ, όπου και τα ανάκτορα του Φραγκίσκου-Ιωσήφ Α΄, του μακροβιότερου αυτοκράτορα της δυναστείας των Αψβούργων. Το απόγευμα δόθηκε ελεύθερος χρόνος για γνωριμία με το ιστορικό κέντρο της Βιέννης (πλατεία και καθεδρικός Ναός Αγίου Στεφάνου, κτήριο Όπερας) και για μια περιήγηση στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους της πόλης.
  • Την έκτη ημέρα, Τρίτη, 29-4-2014, το πρωί πήραμε το δρόμο της επιστροφής μέσω Ουγγαρίας, Σερβίας, Σκοπίων. Το μεσημέρι φτάσαμε στη Βουδαπέστη, στης οποίας το ιστορικό κέντρο ξεναγηθήκαμε για ένα δίωρο περίπου. Αργά το απόγευμα φτάσαμε στο Βελιγράδι, όπου επίσης είχαμε μια σύντομη ξενάγηση.
  • Την έβδομη ημέρα, Τετάρτη, 30-4-2014, το πρωί αναχωρήσαμε από το Βελιγράδι και, αφού διασχίσαμε τη Σερβία και τα Σκόπια, το απόγευμα εισήλθαμε στην Ελλάδα. Γύρω στις 11.15 μ.μ. φτάσαμε στο Αγρίνιο.

Ο τελικός απολογισμός του ταξιδιού μας έχει σίγουρα θετικό πρόσημο. Θα μπορούσαμε, χωρίς επιφυλάξεις, να ισχυριστούμε ότι οι στόχοι της Εκπαιδευτικής μας Επίσκεψης επιτεύχθηκαν σε πολύ υψηλό βαθμό. Οι μαθητές ταξίδεψαν, διασκέδασαν, γνώρισαν, αναρωτήθηκαν, έμαθαν, βίωσαν?. Όλα αυτά μέσα από τη συμμετοχή στη σχολική ομάδα, όπου η αλληλοϋποστήριξη και η συνεργασία είναι θεμελιώδη συστατικά της. Αξίζει σε αυτό το σημείο να αναφερθεί η σημαντική συμβολή των συνοδών καθηγητών στην επίτευξη των στόχων, οι οποίοι με αστείρευτες δυνάμεις στάθηκαν δίπλα στους μαθητές σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού. Αυτό έδωσε και την ευκαιρία σε καθηγητές και μαθητές να έρθουν πιο κοντά, επικοινωνώντας με έναν πιο δημιουργικό τρόπο.

Ο Αρχηγός της Εκπαιδευτικής Επίσκεψης

Κατσιγιάννης Θωμάς - Φιλόλογος  

Το Πάσχα έρχεται σε... 4 Ημέρες